donderdag 4 november 2010

spicy najaarsgerecht

Het is herfst en rond dit jaargetijde heb ik altijd zin in wat pittiger eten. Dat betekent vaak surinaamse gerechten of indonesische. Deze week had ik bij de chinese groothandel(shopping center Oriental) chinese aubergines gehaald. Deze zijn wat slanker dan hun europese broertje en ook meteen wat duurder. Ik vind ze eerlijk gezegd meer smaak hebben dan de hollandse variant. Maar goed, in de vriezer had ik dus buikspek en zoutvlees en het werd dus zoutvlees. Dus uiteindelijk werd het aubergines met zoutvlees en peper gestoofd. En een pluspunt is ook dat het supermakkelijk en snel is te maken, het is binnen een halfuur gedaan. Mijn zoutvlees was wel al uitgekookt, dat doe ik altijd meteen als ik het koop en dan meteen de vriezer in. Ik heb geen foto dit keer erbij gedaan want die was ik in al mijn gierigheid vergeten. Ik zal mezelf proberen in te houden volgend keer.
Gewoon simpel weg uitjes, knoflook, peper(mdm Jeanette) en tomaat bakken. Het zoutvlees erbij doen met tomaten puree en 5 min later de aubergines die in stukken gesneden zijn. Sommige stukken laat ik altijd wat groter want aubergines slinken verschrikkelijk en ik wil graag nog wat aubergine proeven en geen aubergine moes.
En dat heb ik 20 min op het vuur gelaten terwijl de witte rijst kookt. Niet vergeten zout, zwarte peper en chicken powder erbij voor de smaak.
Dit gerecht vind ik lekker door de zoutigheid van het zoutvlees, de romigheid van de aubergines en het peperige van de Mdm. Jeanette. Deze hoort zeker in de top tien gerechten wanneer het wat kouder is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten